طبق اعلام ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا و جهت مقابله با شیوع این بیماری نوروز امسال برنامه‌ها و خدمات گردشگری در استان فارس لغو شده است.
کد خبر: ۸۳۱۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۷ 14 March 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: سالهای گذشته صنعت گردشگری در این روزها اوج شور و نشاط خود را سپری می‌کرد و استان فارس پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بود. شهرهای مختلف استان فارس با وجود جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مذهبی، آیین‌های بومی، سوغات و صنایع دستی همواره مورد توجه گردشگران مختلف قرار داشت.

اما امسال به دلیل شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا با رویکرد حفظ سلامت جسمی و امنیت روانی عموم مردم، سفرهای نوروزی به این استان لغو و همه اماکن گردشگری، تفرجگاه‌ها، هتل‌ها و آژانس‌های گردشگری و مسافرتی تعطیل هستند.

در چنین شرایطی که تاکید پزشکان و متخصصان امر بر قطع زنجیره انسانی است، شایسته است همه هموطنان فهیم با در نظر گرفتن شرایط خاص و حاد موجود از سفرهای نوروزی صرف نظر کرده و به بازگشت سلامت به جامعه و ریشه‌کن کردن کرونا کمک کنند.

در این زمینه مدیریت زمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با در نظر گرفتن تفاوتهای اساسی عید امسال با سالهای گذشته همچنین به حداقل رساندن سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی، می‌توان در تامین سلامت عمومی جامعه گامهای موثر برداشت.

طی روزهای اخیر برخی از استانها برنامه لغو سفرهای نوروزی را در دستور کار قرار دادند و تاکنون ۱۵ استان اعلام کردند جهت پیشگیری از شیوع کرونا، ورود گردشگر به این استانها ممنوع است. در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا نیز بر همین اساس تصمیماتی اتخاذ شد.

معاون استاندار فارس با اعلام اینکه به منظور پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا تمام اماکن گردشگری، تاریخی و اقامتی استان فارس تا اطلاع ثانوی تعطیل است، گفت: در آستانه نوروز99 هرگونه فعالیت گردشگری در استان فارس ممنوع اعلام شده و هیچ کدام از شهروندان حق ندارند منازل، باغها، ویلاها یا هر مکان دیگر را به گردشگران اجاره دهند.

عبدالرضا قاسمپور ادامه داد: هتلها، مهمانپذیرها، مسافرخانه‌ها، مدارس و سایر اماکن اقامتی تعطیل و فعالیتهای آژانسهای مسافرتی، دفاتر خدمات گردشگری نیز لغو شده است بنابراین در صورت وجود هرگونه فعالیت، برخورد قانونی انجام می‌شود.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به مهمترین مصوبات این ستاد اظهار داشت: در شرایط فعلی، کنترل تمام ورودی‌های فارس در دستور کار قرار گرفته و افراد مشکوک به کرونا قرنطینه می‌شوند همچنین بخشداری‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید از دایر شدن کمپ و چادر در منطقه خود ممانعت کرده و مراقبتهای لازم را انجام دهند.

وی بابیان اینکه محدودیت ورود مسافران نوروزی به استان فارس با رویکرد حفظ سلامت مردم انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: بازرسان و ناظران دانشگاه علوم پزشکی استان در تمام ورودی‌های استان مستقر هستند که با همکاری نیروی انتظامی، پلیس راهور و اداره‌کل راهداری، کنترل لازم را انجام داده و افراد مشکوک قرنطینه می‌شوند.

در راستای فرهنگسازی جهت ممانعت از سفرهای نوروزی، خبرنگاران خبرگزاری فارس در تعدادی از شهرهای استان فارس به پیگیری لغو برنامه‌های ستاد نوروزی پرداختند.

 

هرگونه فعالیت گردشگری در شهرستان فیروزآباد ممنوع است

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فیروزآباد  بابیان اینکه فعالیتهای گردشگری در شهرستان فیروزآباد ممنوع است، افزود: با توجه به مصوبات ستاد مبارزه با بیماری کرونا و ابلاغ رسمی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، تمام اماکن تاریخی و گردشگری تحت نظارت این اداره در نوروز ۱۳۹۹ تعطیل است.

درنا شهبازی گفت: گردشگران می‌توانند پس از پایان ایام تعطیلات نوروز و با اعلام ستاد مبارزه با بیماری کرونا و وزارت میراث فرهنگی از مجموعه‌های تاریخی و گردشگری به ویژه مجموعه جهانی ساسانی از قبیل آتشکده، قلعه دختر و شهر گور بازدید کنند.

وی با بیان اینکه شهرستان فیروزآباد امکان پذیرایی از مسافران نوروزی را ندارد خواستار انصراف از مسافرت هموطنان به این شهرستان شد و ادامه داد: هرگونه فعالیت گردشگری در شهرستان فیروزآباد ممنوع است و هیچ کدام از شهروندان حق ندارند منازل، باغها یا هر مکان دیگر را به مسافران و گردشگران اجاره دهند.

شهبازی با بیان اینکه حدود نیمی از آثار تاریخی ثبت جهانی استان فارس در شهرستان فیروزآباد وجود دارد، اضافه کرد: از ۱۱ اثر تاریخی ثبت جهانی استان فارس، پنج اثر در این شهرستان واقع شده که هر ساله مسافران بسیاری را به خود جذب کرد ه است اما با توجه به شرایط کنونی تمام هتلها، مهمانپذیرها، مدارس و سایر اماکن اسکان نوروزی تعطیل بوده و در صورت مشاهده هرگونه فعالیت، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

 

برای حفظ سلامت عمومی، ریسک شکست گردشگری پذیرفتنی است

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داراب نیز در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به لغو سفرهای نوروزی و برنامه‌های ستاد اسکان تعداد زیادی از استانها، به خبرنگار فارس گفت: با توجه به شیوع کرونا، تعدادی از استانها نظیر گیلان، مازندران، زنجان، اصفهان همچنین فارس اقامتگاه‌ها و تفرجگاه‌ها را تعطیل کردند.

داوود مرادی با اشاره به اینکه سال گذشته پارک کودک و پارک تدبیر و امید به عنوان کمپهای اسکان در شهرستان داراب فعال بود اما امسال اقامت در این پارکها ممنوع است، ادامه داد: در شهرستان داراب نیز اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هتل، مسافرخانه‌ها و ستاد اسکان فرهنگیان تعطیل شده و در پارکها نیز برنامه اسکان نداریم.

وی بیان کرد: فقط کمپ‌های خدماتی از سوی شبکه بهداشت، میراث فرهنگی، شهرداری، راه و شهرسازی و هلال احمر برای مسافرانی که در حال تردد در جاده هستند، مستقر است اما اقامت آنها در سطح شهر ممنوع خواهد بود.

مرادی ضمن تاکید بر حفظ سلامت عمومی و همکاری همگانی جهت ریشه‌کن شدن ویروس کرونا گفت: بازاریان و اصناف نیز در این شرایط به دلیل خطرات احتمالی تعطیل هستند و همه باید به این شرایط فورس‌ماژور توجه کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی داراب تصریح کرد: با تعطیلی آژانس‌ها، هتلها و اقامتگاه‌ها صنعت گردشگری ضربه می‌خورد اما سلامت هموطنان و هم‌استانی‌ها اولویت ما است بنابراین این ریسک را می‌پذیریم.

 

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لارستان با اشاره به اینکه تمام مراسم فرهنگی، تفریحی و گردشگری تا اطلاع ثانوی تعطیل است، گفت: به دلیل وضعیت موجود همه برنامه‌هایی که سالیان گذشته در روزهای اواخر سال و ایام تعطیلات نوروز از سوی میراث فرهنگی لارستان برگزار می‌شد، امسال اجرا نمی‌شود.

سیما علویه  با بیان اینکه هرگونه فعالیت و تجمعات گردشگری طبق ابلاغیه وزارت میراث فرهنگی به دلیل شیوع «کرونا ویروس» تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود، اظهار داشت: مسافران هیچگونه اجازه‌ای برای اقامت در باغها، منازل، ویلاها یا هر مکان دیگری در سطح لارستان را ندارند.

وی با اشاره به اینکه هتلها، مهمانپذیرها، مدارس، مسافرخانه‌ها و سایر اماکن اجازه پذیرش مسافر را ندارند، افزود: به همه هموطنان توصیه می‌کنیم که به پویش «همه در خانه بمانیم» ملحق شویم، چرا که در زمان حاضر امن‌ترین نقطه، خانه و کاشانه ما هست تا به این وسیله بتوان زنجیره گسترش بیماری کرونا را قطع کرد.

علویه بابیان اینکه براساس اعلام ستاد مبارزه با کرونا تمام مسیرهای ورودی لارستان از سوی پرسنل دانشکده علوم پزشکی و نیروهای بسیج در حال کنترل و پایش است، تصریح کرد: براساس اعلام وزارت بهداشت تجمع بیش از 10 نفر به منظور رعایت بهداشت فردی و پیشگیری از شیوع ویروس «کووید 19» ممنوع است.

وی با تأکید بر اینکه ساعات بازدید از کلیه اماکن تاریخی، فرهنگی، گردشگری و موزه ها به حداقل ممکن رسیده و امکان پذیرش بازدید گروهی دانش‌آموزان و دانشجویان وجود ندارد، بیان کرد: مبالغ پرداخت شده برای هتلها و مراکز اقامتی در صورت لغو سفر به طور کامل برگشت داده می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی لارستان با توجه به تلاش کادر پزشکی و پرستاری و همچنین نیروهای بسیج و سپاه، بهترین راهکار در زمان حاضر ماندن در خانه است، اضافه کرد: امید می رود با یک انسجام عمومی و همگانی در اسرع وقت بحران این بیماری را پشت سر بگذاریم.

 

هیچگونه میهمان نوروزی را در شهر نمی‌پذیریم

فرماندار ویژه فسا گفت: در ایام نوروز، شهرستان فسا قرنطینه بوده و حضور مسافرین ممنوع است.

حسین آرگیو  در فسا اظهار داشت: بنا بر مصوبه ستاد پیشگیری از کرونا در استان، برای ایام نوروز، مسافران پذیرش نمی‌شوند و شهر در قرنطینه است.

وی بیان کرد: در حال حاضر، تمام مهمانپذیرها و مراکز گردشگری، توریستی و تفریحی همچنین سالنهای ورزشی و استخرها در سطح شهرستان فسا تعطیل شده است.

فرماندار ویژه فسا با اشاره به اقدامات انجام شده جهت مقابله با بیماری کرونا، اظهار داشت: شهرهای شهرستان و ۹۷ روستا توسط شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، فعالان مدنی، بخش خصوصی و عموم مردم به گندزدایی و ضدعفونی شده و هر روز به صورت مستمر ادامه دارد.

آرگیو بابیان اینکه برنامه گندزدایی برای تاکسی‌ها و اتوبوسها انجام شده و ترمینالها نیز تعطیل است، گفت: برای ادارات هم دستوراتی صادر شده تا کارها را به صورت اینترنتی و الکترونیکی انجام دهند، کارمندان را بدون محدودیت به مرخصی فرستاده و حداقل کارکنان در ادارات حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در بازار شهر به غیر از سوپرمارکت‌ها و میوه‌فروشی‌ها، بقیه اصناف به صورت نیمه تعطیل درآمده‌اند افزود: برای مغازه‌داران، بیمه‌ها دو ماه تمدید شده و صنوفی که دوره پروانه آنها تا پایان سال مهلت داشته، تا آخر اردیبهشت ماه تمدید می‌شود همچنین مالیات‌هایشان نیز دو ماه به تعویق افتاده است.

طبق اعلام رییس میراث فرهنگی فسا، اماکن زیرمجموعه گردشگری در این شهرستان از ده روز قبل تعطیل است.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع گردشگری شهرستان مرودشت گفت: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا تمامی مراکز تاریخی ، گردشگری و اقامتی این شهرستان تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

بهمن مردانی با اشاره به اینکه پذیرش و اسکان مسافران و گردشگران در تمام مجموعه‌های تحت نظارت اداره میراث فرهنگی ممنوع است، افزود: درصورت عدم پایبندی به قانون، با افراد خاطی طبق مقررات برخورد واز طریق مراجع مرتبط، مجوز ایشان باطل می‌شود.

وی از میهمانان و گردشگران خواست به مرودشت سفر نکنند زیرا هیچ گونه خدماتی به آنان ارایه نمی‌شود.

 به لحاظ اهمیت موضوع اداره میراث فرهنگی و صنایع گردشگری شهرستان مرودشت اقدام به نصب چندین بنر اطلاع رسانی در مبادی ورودی به اماکن توریستی و گردشگری نموده است.

در لامرد نیز از ٢٢ اسفند تا ٥ فروردین بازار شهر لامرد، منطقه تجاری دهشیخ و اماکن گردشگری این شهرستان تعطیل هست فقط صنوف نانوایی، میوه و تره‌بار و سوپرمارکتها به عرضه اقلام مورد نیاز مردم می‌پردازند.

تفرجگاه‌های شهرستان اقلید نیز بر اساس اعلام فرماندار این شهرستان تعطیل شده است همچنین پذیرش زائر در تمام بقاع متبرکه، اسکان و توقف در تمام پارکها ممنوع است.

ورودی و خروجی شهرستان اقلید از تمام نقاط تحت کنترل بوده و پذیرش مسافران ممنوع اعلام شده است. در شهرستان کازرون نیز همه آژانسها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی‌ و سایر اماکن تعطیل بوده و سفرهای نوروزی به این شهرستان ممنوع اعلام شده است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار